torsdag 16 september 2010

Nu skall jag skriva

Jag och min sambo har alltid funderat över en speciell statistik. Det där med att det är 51 % chans att få en pojke, och ja 49 % för flicka. Hur kan man veta de?

Det finns dem som har allt mellan 6-9 barn, där det bara är ena könet.
Det finns en kvinna som har 7 barn, med tre olika killar, bara tjejer allihopa.

Min äldre farbror har tre barn, döttrar allihopa.
Jag har en syster och bror. Du kan själv räkna ut att min far fick alltså? ja just det, 2 söner och en dotter.

Min sambos syster har fem barn, varav två är döttrar.

Jag har haft en teori om att mängden av ena kromosomen hos killen som avgör hur chansen är att få det ena könet. XX = Flicka , XY=Kille. Tjejer har bara X-kromosomen, killar har både och.

Därav tror jag att visa killar har mer Y än X, därav större chans att få pojkar.
och andra har mer X än Y, därav större chans på en flicka.

Det finns också en annan teori. Då den spermie som kommer in passar bäst ihop med ägget.
Därav kan det också hänga på att vissa tjejers ägg passar procentuellt bäst med den ena av kromosomen, X eller Y.

Den sista är bara halvteori, för att det är fakta att äggen väljer sperman som får komma in(den som passar bäst ihop). Det är de sista i meningen som är teori.

Kom ihåg att jag inte skrivit utifrån fakta (utom en sak), så det finns inte rätt och fel här. För det finns ingen fakta som säger det.

Både jag och Viktoria tycker det är kepigt att vissa kan få hur många barn som helst, men bara får ett kön. Får du tio barn, och det är 51 % chans att få pojkar, så borde någon av dessa tio bli en tjej ?

Ja ni får kommentera min teori.

Inga kommentarer:

Få mera läsare