onsdag 20 augusti 2008

.. XD,, allt och inget??

Ja jag lade just in en låt text från Gyllene tider, en låt jag gillar med dem.
Den är lugnande att lyssna på. Kanske har man sina konstiga musiksmaker, men de måste man få ha. Smaken är som tur är som baken, delad och fördjävlig kanske.

Jag har tänkt på en sak, ganska så sjuk grej egentligen :S..
här har du vad jag tänkt på : Hur skulle det bli om man blev stum, döv, blind och förlamad från hals och neråt? Vad skulle man göra då? Hur skulle man få kontakt med människan, teckenspråk är uteslutet, en blind kan inte se. Prata till en döv kan bli svårt. En stum kan helt enkelt inte prata, förlamade personer från hals och neråt kan inte röra sig. Så dem kan alltså inte ens visa med händerna vad dem vill. Helt enkelt omöjligt, eller? ..
Jag menar, är man blind, så kan du alltid ta dig från plats till plats, höra vad folk säger och du kan prata, en döv kan se, så teckenspråk går bra (förutsätt att denna inte också är blind), en stum kan oftast höra och se, så den använder teckenspråk så kan andra fortfarande prata med dem, måste dock ha en som kan teckenspråk som kan översätta deras svar.
en förlamad person kanske är något döv, kanske något blind, men har aldrig hört talas om någon som är helt blind, döv och stum på samma gång.

Ja, man kan prata mycket om det där, jag kan skriva mer om jag orkar, men det gör jag inte, så bye so long..

1 kommentar:

ROBIN sa...

Det lär vara hårt att leva så... Om jag fattat det rätt så är det inte helt ovanligt med dövstumma människor iaf. Det är nog tillräckligt hårt, även om de fortfarande kan se. :S

Få mera läsare